Citeam zilele trecute, pe un site cu specific avocatesc, un articol despre ce trebuie sa faca domnul politist cand ne opreste in trafic. Plecand de la aceasta premisa si de la faptul ca, tot mai multi oameni ma apeleaza pentru contestarea amenzilor de circulatie, m-am gandit sa vedem ce putem face, sa nu mai platim amenzi de circulatie pentru fapte pe care nu le-am comis. Pentru cele pe care le-ati comis, platiti tata! Prostia, somul la volan si gandurile aiurea, cand conduci un vehicul pe un drum public, se platesc. Iar amenda e mai ieftina ca un accident!

Zicea domnisoara,  ce scrisese  in acel articol,  ca Activitatea politistului rutier se desfasoara in mod planificat, potrivit unui plan de activitate zilnic si a variantelor de patrulare stabilite, si nu in mod aleatoriu. Asta inseamna ca, „idiotul ala cu cascheta” nu te-a oprit pe tine ca asa i se nazare lui, ci a avut un plan bine pus la punct din care tu nu ai nici o scapare. Imi si imaginez acum, o sectie de politie dimineata la 7.00: politisti la o cafea inainte sa plece pe teren cum isi fac planul de bataie.

–       Ionescule vezi ca azi trebuie sa opresti 2 loganuri rosii, cu numere de Bucuresti conduse de femei blonde, si trei mercedesuri dintre care unul sa fie musai, verde . Ai grija soferii de pe mercedes trebuie sa fie barbati, ca noi aici la politie nu facem discriminare.

–       Am inteles, sa traiti sefule. Da…, domnul comandant, trebuie sa verific ceva anume, le selectez cu numere de Bucuresti, de prahova ceva….. sau ce pica?

–       Ba, ia ce pica, ca azi avem sedinta si trebuie sa te intorci la 4 la sectie. Si ba, tampitule nu uita, saptamana asta, nu luam spaga!

Mai departe, ne gandim cum isi pune in aplicare planul, pentru ca un plan gandit bine, prinde infractorii:

Astfel, cand politistul te opreste in trafic, agentul rutier trebuie sa se deplaseze pana in dreptul usii masinii pe care a oprit-o, pastrand o distanta suficienta pentru a nu fi lovit cu portiera in cazul deschiderii bruste a acesteia. El va saluta si se va prezenta dupa formula: “Buna (dimineata, ziua, seara), sunt (gradul profesional, numele si unitatea de politie din care face parte)”, apoi va solicita pe un ton politicos, dar ferm, sa i se inmaneze documentele pentru control. Politistul rutier e obligat sa comunice soferului motivul opririi, abaterea comisa si sanctiunea prevazuta de lege, dupa care va intocmi documentele de constatare si va solicita conducatorului auto sa ramana in autovehicul. Daca soferul manifesta intentia de a cobori cu scopul de a veni la autovehiculul politiei, politistul va insista ferm sa ramana in autovehicul pana la terminarea procedurii de completare a documentelor de constatare”. La finalizarea controlului, agentul de circulatie trebuie sa restituie conducatorului auto documentele, mai putin cele retinute odata cu constatarea abaterii, dar si sa-i explice soferului modul de solutionare, dreptul de a adauga mentiuni in procesul-verbal de contraventie, precum si termenul de folosire a cailor de atac impotriva documentelor intocmite.

Bun,deci asta stim, dar pentru cei mai putini dintre noi care nu au fost opriti in trafic de bratul vigilent al legii, imaginati-va urmatoarea scena:

Buna ziua, sunt agent principal Ionescu Ionel. (este ca parca deja simtiti fermitatea din glasul lui). Ia spuneti-mi dn. sofer, stiti de ce v-am oprit? Aici se rupe filmul – te uiti in jur, poate gasesti pe cineva sa-ti sufle, suni un prieten, vezi unde sunt camerele de filmat, doar doar o veni Iantu de la vrei sa fi “sofer(ialdar)”. Daca stii raspunsul la intrebare, inseamna ca omu’ te-a oprit pe bune si atunci nu are rost sa te impotrivesti. Daca nu stii, atunci poate ai gresit sau poate nu.  Asta ramane de demonstrat in instanta. Daca tu nu stii , dn. agent stie. Si iti comunica cu un aer de superioritate ca ai trecut pe rosu, sa zicem, si pedeapsa aferenta. Din pacate foarte putini politisti folosesc tonul ferm si politicos, dar in schimb foarte multi te iau la misto ca si cand: “vezi ma fraiere ca stiu si eu ceva ce tu nu stii?”

Ii dai actele, iar omul pleaca linistit spre masina lui sa intocmeasca documentele. Problema e ca foarte multi romani in momentul asta se doau jos din masina cu portofelul in mana si se iau dupa politist. Oare credeti ca nu va aduce actele inapoi sau ce??? Oameni buni, nu mai coborati din masini, omul se va intoarce cu amenda singur. Stie drumul pana la masina voastra, doar stia si raspunsul la intrebarea de ce va oprit, raspuns pe care voi nu-l stiati. Si va obisnuiti naiba asa, si va treziti in strainatate, ca va opreste politia, iar cand va dati jos din masina sa va luati la harta cu politia, vedeti fermitatea politistului si va treziti in cel mai bun caz pe capota masinii cu o pereche de catuse la maini (au fost cazuri si mai grave).

Mai mult, mai iei si portofelul cu tine. Pai nu am zis noi la inceput ca saptamana asta nu se ia spaga? Am zis. Sau vrei sa platesti amenda pe loc. E, asta nu se mai poate de ceva vreme. Asa ca stai tu frumos in masina si te odihnesti.

Amu, cand se intoarce dn. agent la masina, te intreaba daca aveti vreo observatie. Majoritatea incepeti:”ce observatie domne, esti nebun nu am facut nimic?” Pai daca nu ai facut nimic, inseamna ca ai observatii. Si atunci spune-i sa scrie – nu am trecut pe culoarea rosie a semaforului  sau am oprit la trecerea de pietoni si am lasat pietonul sa traverseze. Ba mai mult, incercati sa dati si detalii despre ce s-a intamplat. Toate aceste observatii, va pot ajuta ulterior la contestarea amenzii. Atata timp cat nu ai observatii, nu vei castiga niciodata un litigiu de anulare a unui proces verbal de contraventie.

Sper ca ati inteles, ce era de inteles de aici: circulati respectand regulile, circulati cunoscandu-va drepturile si mai ales consemnati-va observatiile in procesul verbal. Doar asa aveti o sansa. Dar, asta doar daca sunteti 100% ca nu ati gresit. Si trebuie sa stiti ca pe “100%”il gasesti doar la 1 dintr-o 1000 de soferi ”nevinovati”.

Asa ca, hai noroace si sa ne vedem sanatosi data viitoare!